Wednesday, March 4, 2009

大相撲初場所  The January Sumo Basho

Here is the Max Sumo analysis for this year’s opening Basho. This time, I waited until the new Banzuke came out before writing it. The reason is, I was curious as to what the Sumo Association would do with the rankings.

それでは、マックスの今年初場所大相撲分析です。今回、新しい3月場所の番付が出来上がるまで待っていました。その理由は、相撲協会がどのような番付を作るかに興味が有りました。

In the Maegashira rankings, out of ranks one to six, both East and West, only two rikishi got a kachi/koshi, Kyokutenho and Goeido. So that makes them both Komusubi. And that East Hito is Hokutoriki, jumped up from East 7, and West Hito is Kakuryu, up from West 8. Kakuryu is getting better and better, as for Hokutoriki, well I think he has spent too much time specializing in Hatakikomi. When an opponent gets close to him, he just doesn’t know what to do with his arms, so my guess would be he will fall down again to the middle Maegashira ranks.

前頭の場合は、1から6まで、初場所で二人だけ、旭天鵬と豪栄道が勝ち越しに成りました。それで、3月場所で小結に成ります。東前頭一は北勝力が東の7から上がって、西前頭一が鶴竜で、西の8から上がりました。鶴竜はだんだん上手く成っているのですが、北勝力が以前はたき込みがやりすぎでした。取り組みの時に、相手の力士が近くに来ると、腕をどう利用したらいいか分かりません。私の想像では、3月場所で負け越しに成って、次の場所でまた前頭の中間ぐらいまで落ちるでしよう。

My hero, Homasho, came away with a respectable 11 wins, and is now Maegashira 7 East. It looks like he has gotten over that wrist injury. Speaking of injuries, we have Aminishiki, Toyonoshima, and Kotomitsuki. Both Aminishiki and Toyonoshima got caught by the strong arm of Kaio, I hope they have recovered. But I think Kotomitsuki has more serious problem with his gout. Has he really cured himself, and can he compete? He is kadoban, he has no choice.

私の英雄豊真将は、尊敬出来る11勝で、東7まで上がりました。手首の怪我は、ちゃんと治りましたでしょう。怪我と言う事を考えると、琴光喜、安美錦と豊ノ島がいます。安美錦と豊ノ島は二人とも魁皇の強い腕で捕まえられました。本当に治っていると望んでいます。しかし、琴光喜の場合はもっと重要な問題が有ります。痛風です。本当に治っていますか?3月場所に出来るのですか?角番ですから、出場しかないです。

Of the other Ozeki, Harumafuji pulled victory from the jaws of defeat by just making his kachi/koshi. As a new Ozeki, he had a lot of mental pressure. Harumafuji likes to make sure his Sumo is picture perfect, and I think that is what caused him to drop all those bouts at the beginning of the tournament. But he beat Hakuho, which strongly affected the final outcome of the Basho. This is what Ozeki are supposed to do, challenge the Yokozuna.

他の大関を見ると、日馬富士はぎりぎり勝ち越し出来ました。新大関として精神的な圧力が掛かりました。日馬富士はいつも自分の相撲が完璧に強くやりたいそうですが、それで初場所に最初の取り組みを負けたと思います。しかし、白鵬に勝った事は、優勝戦に大きい影響が有りました。これは大関の第一の仕事です。横綱にチャレンジをかける事です。

Kotooshu made 10 wins, which is supposed to be the minimum for a respectable Ozeki. Come on guy, keep it up. Now Kaio and Chiyotaikai. Well Kaio showed that even though he is one of the oldest guys, he is still powerful. His arm crush forced Aminishiki and Toyonoshima to sit out the Basho. I was there at the Kokugikan on the 5th day, and saw Kaio beat Kyokutenho. Kyokutenho was trying so hard to beat Kaio that his back turned red, but Kaio was just too strong.

琴欧州は10勝を出来て、これは大関としての理想的な最低限の数です。琴欧州、頑張れ!それでは、魁皇と千代大海の二人です。魁皇は年上でも、まだまだ力が有ります。彼の腕押しつぶしで、安美錦と豊ノ島は休場に成りました。私は五日目に国技館へ行って、魁皇と 旭天鵬の取り組みを見ました。 旭天鵬が、頑張って頑張って背中が赤く成ってでも、魁皇が強すぎでした。

Now Chiyotaikai is another story. He got kachi/koshi, but his Sumo is really weak. I really did not think it was Ozeki class Sumo. I think he should either raise the level of his game, or retire.

でも、千代大海は違う話ですね。勝ち越しは出来ましたけれど、彼の相撲はとても弱いです。私の意見では、大関の相撲では有りません。もっと相撲をよくするか、引退するべきと思います。

Hakuho was steady as always, and even though he did not win the championship, he is a great Yokozuna. Asashyoryu won the championship, he is back. But he was not the Asashyoryu of old who would just clobber opponents in seconds. This time, he had a few scares, almost losing a bout, and he took longer to win. I think he can get back to his old self, but he is going to have to train train train.

白鵬はいつもの様に安定していましたが、優勝出来なくても素晴らしい横綱です。朝青龍は優勝に成って、ちゃんと戻りました。しかし、昔の数秒間で勝った朝青龍ではなかったです。初場所で数回負けそうの時も有って、勝つのにちょっと時間がかかりました。私の考えで、昔の 朝青龍に戻れるけれど、これから稽古稽古稽古が必要です。


I met a very interesting gentleman at the Kokugikan, a Mister Yamada Naotoshi. He always wears a gold top hat with a Japanese flag, and waves a golden Japanese fan with a Japanese flag. He reminded me of the American symbol, Uncle Sam. He is quite active in promoting Japanese sports, in baseball and the Olympics besides Sumo.

国技館で、とても素晴らしい方に会いました。山田直稔氏です。いつも日本国旗付き金色のトップハットをかぶって、 日本国旗付き金色の扇子を持っています。彼を見ると、アメリカの象徴アンクル・サムを思い出しました。大相撲以外に、日本のスポーツ、例えば、野球とオリンピックのプロモーション活動をしています。

He has many deep life experiences, and I was impressed by his thinking. One phrase of his in particular stuck in my memory, that is “Life is like an echo”. His meaning is, you get back the same feelings that you give out to people. If you call someone an idiot, that is what will come back to you. If you treat people with kindness, that will come back to you as well. Very simple words, but the meaning is deep.

彼は色々な人生経験も有りますし、彼の考え方で特に印象に成りました。一つのフレーズをよく覚えました。“人生は「やまびこ」です”。その意味は、どんなことでもいずれ自分に戻ってきます。人の事を“馬鹿!”と呼ぶと、同じ様な悪い事が貴方に戻ります。人に優しい事をすると、それも貴方に戻ります。単純な言葉かも知れませんが、とても深い意味が有ります。

Well let’s all have fun watching the Osaka Basho!

大阪場所を見ながら楽しい時間を過ごしましょう!


No comments: